søndag 19. desember 2010

Pasta fredda - kald pastasalat

Med alle julebesøkene like rundt hjørnet tenkte jeg at jeg skulle dele enda en pastaoppskrift med dere. Det kan kanskje være greit med et alternativ til all den feite julematen. Denne er superenkel å lage og passer godt på et koldtbord. Den kan og bør lages dagen før -eller i det minste om morgenen hvis du skal ha selskap om kvelden - og settes i kjøleskapet til den skal brukes. Jeg lager den vanligvis til lunsj om sommeren når vi ikke orker å spise varm mat. Da pleier jeg å lage den ferdig kvelden før slik at jeg slipper å tenne på gasskomfyren om dagen for da er det allerede altfor varmt og da trenger vi ikke enda en varmekilde inne på kjøkkenet.....

Til en lunsjrett for 2 personer trenger du: (Hvis den brukes på et koldtbord vil jeg tro at den rekker til 4 -5 personer)

300 gram "kort" pasta - gjerne penne rigate
2 stk. mozzarellaost
5-6 tomater
5-6 basilikumblader
2 hvitløksfedd
Salt og extra virgin olivenolje

Siden pastaen skal spises kald må den kokes lengre enn pasta som spises varm. Pastaen blir nemlig mye hardere når den er avkjølt. Penne som normalt skal koke ca 9 minutter lar jeg koke i 18 minutter før jeg slår av kokevannet. Obs! Ikke skyll pastaen i kaldt vann etterpå selvom den skal spises kald. Hvis du skyller pastaen i kaldt vann skyller du også bort den stivelsen som gjør at saus og ost fester seg. 



Del hvitløksfeddene i to og legg i en bolle. Jeg pleier gjerne å gni bollen først med et av hvitløksfeddene. Det er ikke meningen at man skal spise hvitløken, den skal bare gi smak til retten. Dette er veldig vanlig i det italienske kjøkken. Man lar hvitløken gi smak til maten under tilberedning og så fjerner man den før servering. Skjær tomatene i små terninger og legg dem i bollen. Deretter deler du opp mozzarellaosten i små biter. Legg tomatene og mozzarellaosten i bollen sammen med litt salt. Så blander man i revne basilikumblader. Rør godt sammen med en skje og tilsett en dash olivenolje. Nå blander du i den varme pastaen og rører godt. Sett lokk på bollen eller legg plast over og sett i kjøleskap til salaten skal brukes. Før servering rører du godt opp i pastasalaten og tilsetter eventuelt en liten dash olivenolje til hvis pastaen virker litt tørr. Nå er den klar til å serveres til gjestene.





Buon appetito!

PS. Det fins mange måter å blande sammen denne pastasalaten på. Jeg har funnet ut at jeg foretrekker å vente med å tilsette mozzarella-osten til like før salaten skal serveres. Grunnen er at om osten tilsettes før den varme pastaen så vil osten smelte og klistre seg til pastaen når salaten avkjøles. Hvis osten tilsettes når salaten allerede er kald vil den beholde den oppskårne formen og man slipper at salaten klumper seg sammen... Hva man foretrekker varierer fra person til person så prøv deg gjerne frem..

På kalde dager spiser jeg gjerne denne salaten varm. Det er en kjapp måte å lage seg en rask middag på når man ikke orker å stå lenge ved komfyren...

1 kommentar:

Anonym sa...

Nam! Dette så godt ut!! Tror jeg må prøve denne en dag.

Legg inn en kommentar